ΕΠΙΚΟΥΡΟΣ    ΚΑΙ  ΠΛΑΤΩΝ 
(7-7-2014)

 (  σκέψεις  που  γεννήθηκαν  απο    την  ακρόαση  των  εισηγήσεων    Επικουρείων    και  Πλατωνικών  στα  Προμήθεια  2014  )

Μερικοί  θεωρούν  οτι    Επίκουρος   και  Πλάτων    είναι  δύο  εκ  διαμέτρου  αντίθετοι  φιλόσοφοι .  Θα  προσπαθήσω  να  δείξω  οτι   είναι  πάρα  πολύ   ΣΥΓΓΕΝΕΙΣ .

Και  οι  δύο   φιλόσοφοι  ομοιάζουν   διότι     βρέθηκαν  μπροστά  στην  θεμελιώδη  διαπίστωση   :

ΤΟ  ΠΟΣΟΣΤΟ  ΤΩΝ  ΒΛΑΚΩΝ  ΣΤΗΝ  ΚΟΙΝΩΝΙΑ   ΕΙΝΑΙ  ΚΟΛΟΣΣΙΑΙΟ  !

Οι  λύσεις   που  πρότειναν   όμως  είναι    διαφορετικές  : 


Ο  Επίκουρος   είπε
    "Τόση  βλακεία  δεν  μπορούμε   να  την  παλέψουμε  .  Φύγετε   σε   μακρυνό  μέρος  ,  κάντε  έναν  κηπάκο  με  τα  κουκιά  σας   ,  αποφύγετε  κάθε  τί  που  φέρνει  άγχος  ( παιδιά , οικογένεια )"  .

Ο   Πλάτων   είδε   λίγο  μακρύτερα   στο  μέλλον  και  είπε
Να  πάμε  και  να  κάνουμε  τον  Κήπο  μας  στα  νησιά  Μπίμινι  ;  Και  να  αφήσουμε   ΟΛΟ  ΤΟΝ  ΠΛΑΝΗΤΗ  ΣΤΑ  ΧΕΡΙΑ  ΤΩΝ  ΒΛΑΚΩΝ ;  Υπ'  όψιν  οτι  αυτός  ο  πλανήτης  διαθέτει   κοιτάσματα  τανταλίου ,  τιτανίου ,  βισμουθίου  ,  πετρελαίου  ,  ουρανίου   κλπ  .  Κάποιος  (ελαφρώς   λιγότερο  βλάξ  )   θα  πεί  στους    άλλους   βλάκες   οτι  υπάρχει  παράδεισος   με  72  ουρί   και  θα  τους  υποτάξει  .  Θα  τους   βάλει  να   κατασκευάσουν  ατομική  βόμβα .  Και  πού  νομίσεις  οτι  θα  πάνε  να  την  δοκιμάσουν ;    ΣΤΑ  ΝΗΣΙΑ  ΜΠΙΜΙΝΙ  !!!!
Και  ύστερα  οι  βλάκες    θα  ξεκινήσουν  πυρηνικό  πόλεμο  μεταξύ  τους   και   θα  ρημάξουν  τα  πάντα .
Συμπέρασμα :   ΜΗΝ  ΑΦΗΝΕΙΣ  ΤΟΥΣ  ΒΛΑΚΕΣ  ΜΟΝΟΥΣ  ΤΟΥΣ !

    Να  ζήσουμε  ανάμεσά  τους .  Να  τους  διοικήσουμε  .  Με  κάθε  μέσον  .  Με  ψέμματα ,  με  απειλές  ,  με  θεούς  που  ανταμείβουν  και  τιμωρούν  μετά  θάνατον...
   Στην  προσωπική  μας  ζωή  θα  ζούμε   λιτά  και  επικούρεια .  Θα  κατοικούμε  σε  κοινόβιο  ,  δεν  θα  έχουμε   αποκλειστικά   δική  μας  γυναίκα  ,  δεν  θα  γνωρίζουμε  ποιό είναι  το  βιολογικό  μας  παιδί  .  Τα  παιδιά  και  οι  γυναίκες  θα  τρέφονται  απο  ένα  κοινό  ταμείο  και  δεν  θα  υπάρχει   η  αγωνία  του  να  θρέψει  κανείς  την  ΔΙΚΗ  του  οικογένεια .  Δεν  θα  έχουμε   χρυσάφια  και  ασήμια   πάνω  μας  ούτε  στο   κοινόβιο .


ΠΛΑΤΩΝΟΣ  "ΠΟΛΙΤΕΙΑ"  417 a  
Αλλά  μόνοις  αυτοίς  των  εν  τη  πόλει  μεταχειρίζεσθαι  και  άπτεσθαι   χρυσού  και   αργύρου  ού  θέμις ,  ουδ'  υπο  τον  αυτόν  όροφον  ιέναι   ουδέ  περιάψασθαι  ουδέ  πίνειν  εξ'  αργύρου  ή  χρυσού  .
[ Ώστε  μόνο  αυτοί  (  οι  φύλακες , ένα  σκαλοπάτι  πάνω  απο  τον  απλό  λαό   )  απο  όλους  τους  άλλους  μέσα  στην  πόλη   δεν   θα  έχουν  το  δικαίωμα  να  μεταχειρίζονται  και  ν'  αγγίζουν  χρυσάφι  και  ασήμι  , ούτε  κάτω  απο  την  στέγη  τους  να έχουν  ,  ούτε  πάνω  τους  να  φορούν  ,  ούτε  απο  χρυσά  κι'  ασημένια  ποτήρια  να  πίνουν  ...]


 Θα  είμαστε  αυτάρκεις 

ΠΛΑΤΩΝ  ,  ΝΟΜΟΙ  ( βιβλίο  4 ,  704 c )  
Τί  δε  περί   αυτήν  η  χώρα ;  Πότερα  πάμφορος   ή  και  τινων   επιδεής ;
-  Σχεδόν  ουδενός  επιδεής .

-Πώς  θα  είναι  χώρα ; Θα  παράγει  τα  πάντα  ή   κάποια  θα  τα  χρειάζεται  (  να  τα  εισάγει ) ;
- Σχεδόν  σε  όλα  θα  είναι  αυτάρκης .

και   ολιγαρκείς 


"ΠΟΛΙΤΕΙΑ"  Πλάτωνος    404  d  
Συρακοσίαν  δέ ,  ώ  φίλε ,  τράπεζαν  και  Σικελικήν  ποικιλίαν  όψου  ,  ώς  έοικας  ,  ουκ  αινείς  ,  είπερ  σοι  ταύτα  δοκεί  ορθώς  έχειν.
Ουκούν  και  Αττικών  πεμμάτων  τας  δοκούσας  είναι  ευπαθείας.
  ( Ώστε  τα  τραπέζια , φίλε  μου  , των  Συρακουσίων  και  τα  πολυποίκιλα  Σικελικά  αρτύματα  δεν  τα  εγκρίνεις …
…ούτε  ακόμη  και  τα  τόσα  φημισμένα  γλυκίσματα  της  Ατ τικής  λιχουδιάς )

"ΠΟΛΙΤΕΙΑ"  Πλάτωνος   372  a,b,c,d  
...ότι  και  όψον  έξουσιν ,  άλας  τε  δήλον  οτι  και  ελάας  και  τυρόν  ,  και  βολβούς  και  λάχανα  γε ...και τραγήματα  που  παραθήσομεν  αυτοίς  των  τε  σύκων  και  ερεβίνθων  και  κυάμων  ,  και  μύρτα   και  φηγούς  σποδιούσιν  προς  το  πύρ  ,  μετρίως  υποπίνοντες .  Και  ούτω  διάγοντες  τον  βίον  εν  ειρήνη  μετα  υγείας  ..

[...θάχουν  και  προσφάγι,  άλας  δηλαδή  και  ελιές  και  τυρί  και λάχανα  ....και  επιδόρπια  θα  τους  σερβίρουμε  ,  σύκα   και  ρεβίθια και   κουκιά  και  σμερτοκούκια  και  βελανίδια  να  τα  σιγοψήνουν  στη   χόβολη  και  να  τραβούν  κι απο  καμμιά  ρουφηξιά  ( κρασί )  .  Και  έτσι  αφού  ζήσουν  με  ειρήνη  και  υγεία  ...]
Αυτό  το  εδάφιο  δεν  φαίνεται  σαν  να  το  έχει  γράψει  ο  Επίκουρος ;


 Θα   έχουμε  τις  γυναίκες   ισότιμες  με  τους  άνδρες 

ΠΛΑΤΩΝΟΣ  "ΠΟΛΙΤΕΙΑ"  540  c
Και  τας  αρχούσας  γε  ,  ήν  δ'  εγώ ,  ώ  Γλαύκων .  Μηδέν  γαρ τι  οίου  με  περί  ανδρών  ειρηκέναι  μάλλον   ά  είρηκα  ή  περί  γυναικών  ,  όσαι  άν  αυτών   ικαναί  τας   φύσεις   εγγίγνονται .
 ( Μα   και  τις  αρχόντισσες  επίσης , Γλαύκων  . Γιατί  μη  νομίζεις  πως  όσα  έχω  ειπεί  αποβλέπουν  στους  άνδρες  περισσότερο  παρά  και  στις  γυναίκες , όσες  τουλάχιστον  κι'  απ'  αυτές  βοηθούν  προικισμένες  απο  τη  φύση  με  την  ικανότητα  που  χρειάζεται )


Γνώριζε  ο  Πλάτων  οτι    μετά  τον  θάνατο   είναι  όπως  πρίν  γεννηθείς ;  Πιστεύω  πως   γνώριζε .  Αλλά  σαν  καλός  Πυθαγόρειος   γνώριζε  επίσης  οτι  κάποια  πράγματα  είναι  άρρηταΤα  συζητάς   ιδιωτικά  με  2-3  φίλους  αλλά  δεν  τα  γράφεις  σε  βιβλίο !
Κάποιος    συνεχιστής  του  Πλάτωνα  πρότεινε   να  μαστιγώνονται   οι  Επικούρειοι !  Μπορώ  να  μαντεύσω  το  γιατί  : Διότι  δίνουν  στον  λαουτζίκο   την  Τετραφάρμακο .  Η  Τετραφάρμακος   είναι  μόνο  για  τους  Φιλοσόφους . Όχι   για  τους   βλάκες .  Διότι  η  Τετραφάρμακος   τον  βλάκα  δεν  θα  τον  κάνει   σοφό .  Απο  φοβισμένο   όμως  ( και  χειραγωγήσιμο )  θα  τον  κάνει   θαρραλέο  ( και  μή  χειραγωγήσιμο) .
Και  οι  δύο    φιλόσοφοι  μοιάζουν  στο  ότι   απέφυγαν  τον  γάμο  και  την  τεκνοποίηση !

Το  οτι  ο  Πλάτων   επισκέφθηκε  τον  τύραννο  των  Συρακουσών  δεν  πρέπει  να  το  θεωρούμε  σημάδι  σύμπλευσης  με  τους  τυράννους .  Πήγε   για  να  τον  πείσει  να  δημιουργήσει   την  Πλατωνική    ΠΟΛΙΤΕΙΑ  στα  εδάφη  του .
Το  οτι  ο  χριστιανισμός   είναι  πιστή  αντιγραφή  κάποιων   Πλατωνικών  ιδεών  δεν  κάνει  τον  Πλάτωνα  υπεύθυνο  για  τα  αίσχη  του  χριστιανισμού .  Διότι  ο  Πλάτων  είπε   "Πούλα   παραμύθι   στους  βλάκες  αλλά   εσύ  ( ο  ηγέτης ) θα  ζείς  με  υποδειγματική  λιτότητα"  .  Αυτό  το  δεύτερο  το  "ξέχασαν"   οι  χριστιανοί    ηγέτες !  


Επομένως ,  ο   Πλάτων  πρότεινε   την  δημιουργία   Επικούρειου   κήπου   ΜΕΣΑ  ΣΤΟ  ΚΥΒΕΡΝΕΙΟ   ΤΗΣ  ΠΟΛΕΩΣ  !!!

Απ όσο   βλέπουμε  οι  προβλέψεις   και  ανησυχίες  του   Πλάτωνα  βγήκαν  αληθείς . 

Οι  ομοιότητες    Πλάτωνα  και  Επίκουρου   είναι τόσες   που  θα  μπορούσα   να  πώ  οτι    Επικούρειοι    είναι    όσοι  Πλατωνικοί  σιχαίνονται  την  πολιτική !

Οι  σημερινοί   Επικούρειοι   δέχονται  οτι  εάν  το  πλήθος  των  βλακών   επιχειρήσει  να  εισβάλλει  στον  κηπάκο  τους  ,  θα  πολεμήσουν .
Αυτή η  θέση   έχει  δύο   μειονεκτήματα :

1)   Πώς  οι  λιγοστοί   φιλόσοφοι  θα  πολεμήσουν  τεράστιο  πλήθος  βλακών  ; 

2)  Για  να πολεμήσεις  θα  χρειαστείς   στρατό .  Θα  χρειαστείς   ηγέτες .  Θα  χρειαστείς    δικαστές   για  να  δικάζουν  όσους  Επικούρειους   απειθαρχούν  στους  ηγέτες .  Οπότε   θα  χρειαστεί   να   καταφύγεις   στα  συγγράμματα   του  Πλάτωνα . Ο  Επίκουρος   δεν  κατέθεσε   ιδέες  περί  αυτών !


Κάποιοι   κατηγορούν  τον  Πλάτωνα   οτι  υπήρξε  ο  δάσκαλος  των  εξουσιαστών  .  Θυμηθείτε  όμως  οτι   οι  βυζαντινοί    αυτοκράτορες   κατεδίωξαν  ΚΑΙ  τους   Πλατωνικούς  !   Και  μέχρι  σήμερα   κανείς  εξουσιαστής    δεν  ανεβίωσε  την  φιλοσοφική  σχολή  του  Πλάτωνα .  Σας  λέει  κάτι  αυτό ;

Υ.Γ.   Με  αυτά  δεν  θέλω  να   πώ  στους  Επικούρειους  "ΑΦΗΣΤΕ  ΤΟΝ  ΚΗΠΟ  ΣΑΣ   ΚΑΙ  ΣΤΡΑΦΕΙΤΕ  ΣΤΗΝ  ΠΟΛΙΤΙΚΗ"  .  Όποιος   απεχθάνεται  την  πολιτική  ας  παραμείνει  στον  κήπο .  Θέλω  να  τους  πώ  "ΜΗΝ   ΚΑΤΗΓΟΡΕΙΤΕ    ΚΑΙ  ΜΗΝ  ΠΑΡΑΚΩΛΥΕΤΕ   ΤΟΥΣ  ΠΛΑΤΩΝΙΚΟΥΣ .  ΔΙΟΤΙ   ΤΟ   ΕΡΓΟ  ΤΩΝ  ΠΛΑΤΩΝΙΚΩΝ  ΩΦΕΛΕΙ   ΚΑΙ  ΤΟΥΣ  ΕΠΙΚΟΥΡΕΙΟΥΣ !"

ΘΑΥΜΑΖΟΥΝ  ΟΙ  ΠΛΑΤΩΝΙΚΟΙ   ΤΟΝ  ΕΠΙΚΟΥΡΟ  ;   Ναί .  
Α)   Διότι  ανακάλυψε   την  Καταστηματική   Ηδονή  .  Η  ηδονή  που  πηγάζει  απο  την  πεποίθηση   "ΑΥΡΙΟ  ΚΑΜΜΙΑ  ΑΣΧΗΜΗ  ΕΚΠΛΗΞΗ  ΔΕΝ  ΜΕ  ΠΕΡΙΜΕΝΕΙ"  . 
Β)   Θα  μπορούσαμε  να  τον  θαυμάσουμε  σαν  τον  "Ιησού   της  Φιλοσοφίας"   .  Όπως  ο   Ιησούς  των  χριστιανών  άνοιξε  τις  πύλες  του  παραδείσου  για  όλους  έτσι  και  ο  Επίκουρος  ,  δίνοντας  ελεύθερα την  Τετραφάρμακο ,  επέτρεψε   ακόμη  και  στους  δούλους   να  ασχοληθούν  με  την  φιλοσοφία .   Δεν  χρειάζεται  πλέον  να  είσαι  πλούσιος  και  απο  αρχοντική  γενιά για  να  πάς  σε   ακριβή  Σχολή  Πυθαγορείων  ή  Πλατωνικών .  Και  ο  πιό  φτωχός    μπορεί  να  ακούσει  στον  δρόμο  την  Τετραφάρμακο  και     να  μπεί  στον χώρο  της  Σοφίας .

ΤΙ  ΠΡΕΠΕΙ  ΝΑ  ΚΑΝΟΥΝ  ΟΙ  ΣΗΜΕΡΙΝΟΙ  ΕΠΙΚΟΥΡΕΙΟΙ  :    Καμμία  κυβέρνηση  δεν  πρόκειται    να  επιτρέψει  να  αναγεννηθεί    ο  Επικούρειος  Κήπος  . Μόνο    αν  πάρουν  την  εξουσία  οι Φιλόσοφοι  θα  γίνει  αυτό  .  Οι  Επικούρειοι  λοιπόν  οφείλουν  να  βοηθήσουν  τους  Πλατωνικούς   (  εκ  του  αφανούς  )  στον  αγώνα τους   να  υλοποιήσουν  την    ρήση  του  Πλάτωνα  :  "Η  ΑΝΘΡΩΠΟΤΗΤΑ  ΘΑ  ΕΥΤΥΧΗΣΕΙ  ΜΟΝΟ  ΟΤΑΝ  ΔΙΟΙΚΗΣΟΥΝ  ΟΙ  ΦΙΛΟΣΟΦΟΙ" !

Κάτι    άλλο  που  πρέπει  να    επισημανθεί  είναι  οτι  η  διδασκαλία  του  Επίκουρου   έχει  εδάφια   που  απευθύνονται   κυρίως   στους  ηγέτες   και  άλλα  που  απευθύνονται  κυρίως  στον  απλό  λαό  .  Πχ  στους  ηγέτες    θα   πείς  οτι  δεν  υπάρχουν  θεοί  και  μετά  θάνατον τιμωρία  .  Θα  τους  πείς  οτι  πρέπει   να  ζούν  με  υποδειγματική  λιτότητα .  Το   παράγγελμα   "Φύγε  μακρυά  απο  την  πολιτική"  προφανώς   δεν  απευθύνεται  σε  όσους  έχουν  τα  προσόντα  του  ηγέτη .  Ο  απλός  λαός  όμως  μπορεί  να  απεχθάνεται  την  ενασχόλιση  με  την  πολιτική .   Δεν   βλάπτεται  η  κοινωνία  απο  αυτό .

Υ.Γ.  Οι  περιούσιοι    έχουν  έναν  εμπορικό   δρόμο  με  εμπορεύματα   :  Θεοσοφία  ,  Μπλαβάτσκυ ,  περάσματα  των  Σαμάνων ,  μαγικά  δαχτυλίδια  ,  συχνότητες  των  Αγγέλων  ,  ΤΑΟ  ΛΟΥ    κλπ  .  Αν  κατά  λάθος  μπείς   στο  μαγαζάκι  της  Θεοσοφίας  και  ζητήσεις  μαγικά  δαχτυλίδια   δεν  θα σου  πεί  ο  έμπορος   "αυτά  είναι   βλακείες !"  . 
Θα σου  πεί   "Εγώ  δεν  έχω  αλλά  εδώ  πιο  κάτω  θα  βρείς   πρώτης  τάξεως  πράμα"  . 
Έτσι  και  εμείς   πρέπει  να  έχουμε  τον  ελληνικό  εμπορικό  δρόμο  .  Αν  στο  μαγαζί  του  Επικούρειου   μπεί  κάποιος   και  ζητά  Πλάτωνα   δεν  πρέπει   να  του  πούμε  "Αυτά  είναι  βλακείες"  .  Να  του   πούμε  "Εδώ  πιο  κάτω  ένας  φίλος  έχει  πρώτης  τάξεως   εμπόρευμα"  .  Διότι  αν  τον  διώξουμε  απο  τον  ελληνικό  δρόμο  θα  πάει   στον  δρόμο  των  περιουσίων  !

********************************************


 Επικοινωνία    :    pitago99@gmail.com   


  Ήρθατε  απο  την    http://lofos.info/pythas/ideologia.html 
 
 Αρχική  σελίδα  του   Πυθαγόρα  :     
http://lofos.info/pythas/index.html 

-------------------------------------------------------------------------
Προς  τον  υπάλληλο   που   ελέγχει  τις  ιστοσελίδες   και  τις  "καρφώνει"    στα  αφεντικά  :

 ΝΟΜΙΖΕΙΣ   ΟΤΙ  Η       ν e Α     e . Π Ο Χ .Η      ΕΣΕΝΑ   ( που γνωρίζεις  ΠΟΛΛΑ )  ΘΑ   ΣΕ  ΑΦΗΣΕΙ  ΝΑ  ΖΗΣΕΙΣ  ;