ΣΥΝΕΧΙΖΟΝΤΑΣ ΤΟΝ
ΠΛΑΤΩΝΑ
(8-12-2013)
Όσοι κατοικούμε αυτή
την χώρα , που γέννησε φιλοσόφους
, είμαστε απλοί αντιγραφείς ή
μπορούμε να
ΠΡΟΣΘΕΤΟΥΜΕ και να
ΔΙΟΡΘΩΝΟΥΜΕ τα γραπτά τους ;
Υπάρχει πχ κάτι που
θα μπορούσε να βελτιωθεί
στην φιλοσοφία του Πλάτωνα ;
1) Ο Πλάτων
όρισε την αρετή ως
συνδυασμό ΣΟΦΙΑΣ , ΣΩΦΡΟΣΥΝΗΣ , ΑΝΔΡΕΙΑΣ
, ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗΣ και ΟΣΙΟΤΗΤΑΣ .
Αυτός ο
ορισμός όμως δημιουργεί προβλήματα
: Τώρα πρέπει να ορίσουμε
τί είναι ΣΟΦΙΑ , τί είναι
ΣΩΦΡΟΣΥΝΗ κλπ !
Αντ' αυτού
προτείνω : ΑΡΕΤΗ ΕΙΝΑΙ Η
ΙΚΑΝΟΤΗΤΑ ΝΑ ΥΠΗΡΕΤΟΥΜΕ ΤΟΥΣ
ΣΤΟΧΟΥΣ ΤΟΥ ΑΜΕΣΩΣ ΑΝΩΤΕΡΟΥ
ΣΥΝΟΛΟΥ ( βλέπε http://lofos.info/pythas/tie-filosof.html
) .
Δηλαδή ο
ενάρετος στρατηγός δεν θα
λάβει "δωράκια" απο τον
αντίπαλο για να χάσει την
μάχη . Θα προτιμήσει να παραμείνει
φτωχός αλλά να υπηρετήσει
τους στόχους του συνόλου όπου
ανήκει ( στο στράτευμα ) . Και φυσικά
, ο στόχος του
στρατεύματος είναι η νίκη
επι του αντιπάλου .
Παρόμοια , και ο
ενάρετος πολιτικός ή
γιατρός θα απαρνηθεί
δώρα απο ξένες δυνάμεις ή
φαρμακευτικές εταιρείες
προκειμένου να ωφελήσει την
κοινωνία ( ανώτερο σύνολο ) όπου ανήκει .
2) Ο Πλάτων είπε
:
ΝΟΜΟΙ
του Πλάτωνα ( Δέκατο
βιβλίο 903c ) :
... είς μερισμόν τόν έσχατον
τέλος ασπειργασμένοι ών έν καί τό σόν, ώ
σχέτλιε, μόριον εις το πάν συντείνει βλέπον αεί, καίπερ
πάνσμικρον όν, σέ δέ λέληθεν περί τούτο αυτό ως γένεσις
ένεκα εκείνου γίγνεται πάσα, όπως ή τω του
παντός βίω υπάρχουσα ευδαίμων ουσία, ουχ ένεκα σού
γιγνομένη, σύ δ' ένεκα εκείνου.
[ Ανάμεσά
της είσαι και εσύ , ανόητε ,
μια μονάδα που πάντα
αποβλέπει στο σύνολο , αν και
μικρότατος είσαι , συ δε
έχεις ξεχάσει οτι τίποτα
δεν δημιουργείται παρά μόνον
για να προσφέρει μακροχρόνια
ευτυχία στην ζωή του
Σύμπαντος κι ότι τίποτα
δεν έγινε για χάρη σου
αλλά εσύ ( έγινες ) για χάρη εκείνου ]
Ο
Πλάτων δεν μας λέει όμως
ΤΙ ΑΚΡΙΒΩΣ πρέπει να κάνει
ο άνθρωπος για να είναι
ευτυχισμένο το Σύμπαν , ούτε
και θα μπορούσε να το
γνωρίζει εκείνη την εποχή .
Σήμερα όμως μπορούμε να
ορίσουμε οτι η αποστολή
του ανθρώπου είναι να
ΜΕΙΩΝΕΙ ΤΗΝ ΕΝΤΡΟΠΙΑ όπου
αυτό είναι εφικτό ( βλέπε http://lofos.info/pythas/tie-filosof.html
) .
3) Ο Πλάτων
προτείνει κάπου στα έργα του
οτι όποιος βλασφημεί τους
θεούς να τιμωρείται και
μαζί του να τιμωρείται και
όποιος τον άκουσε και δεν
τον κατήγγειλε ! Σκληρό μέτρο
και καθόλου απαραίτητο . Ο
Πλάτων όμως έμμεσα μας
λέει οτι "Η ΕΥΤΥΧΙΑ ΤΟΥ
ΑΤΟΜΟΥ ΝΑ ΘΥΣΙΑΖΕΤΑΙ ΕΑΝ
ΑΥΤΟ ΩΦΕΛΕΙ ΤΗΝ ΠΟΛΗ" .
Ο Πλάτων δεν γνώριζε τότε
οτι το σώμα μας
αποτελείται απο κύτταρα και
οτι πολλά απο αυτά
θυσιάζονται καθημερινά για
να σωθεί το σύνολον ( το σώμα) .
Σήμερα όμως που το γνωρίζουμε
, μπορούμε να πούμε καθαρά
αυτό που έμμεσα μας είπε ο
Πλάτων : "Η ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΕΙΝΑΙ ΣΑΝ
ΠΟΛΥΚΥΤΤΑΡΟΣ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ . Η ΕΥΡΩΣΤΙΑ
ΤΗΣ ΚΟΙΝΩΝΙΑΣ ΕΙΝΑΙ ΑΝΩΤΕΡΟΣ
ΣΤΟΧΟΣ ΑΠΟ ΤΗΝ
ΕΥΔΑΙΜΟΝΙΑ ΤΩΝ ΠΟΛΙΤΩΝ" (βλέπε http://lofos.info/pythas/tie-filosof.html
).
4) Ο Πλάτων
είπε οτι τα θεμέλια
ευημερίας μιας κοινωνίας
είναι έξη:
# Ούτε
ακραία φτώχεια ούτε
ακραίος πλούτος .
# Όποιος έχει
εξουσία δεν θα έχει πολυτέλεια .
# ΄Οποιος
έχει εξουσία δεν πρέπει
να γνωρίζει τα βιολογικά του
παιδιά ( αποφυγή οικογενειοκρατίας )
# Αποφυγή
του υπερπληθυσμού .
# Να
υπάρχει εποπτεία πάνω στην
ποιότητα των παιδιών που
γεννιούνται ( πχ οι καλύτεροι
να ζευγαρώνουν με τις
καλύτερες και οι ενάρετοι
να αφήνουν πιο πολλούς
απογόνους απο τους φαύλους )
#
Επέτρεψε ΚΑΙ στις
σοφές γυναίκες να
ωφελήσουν την κοινωνία . Σήμερα
, στις μουσουλμανικές χώρες ,
μια γυναίκα ( όσο σοφή
και αν είναι ) δεν
μπορεί να προσφέρει τίποτα
στην κοινωνία . Είναι φυλακισμένη
στο σπίτι της .
Ο
Πλάτων ξέχασε ένα έβδομο
θεμέλιο της ευημερίας :
Αφήνει να εννοηθεί
οτι στόχος της ιδανικής
κοινωνίας του είναι η επ΄
άπειρον επιβίωση της
κοινωνίας.
Διορθώνω : ΣΤΟΧΟΣ ΤΗΣ
ΚΟΙΝΩΝΙΑΣ ΔΕΝ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ
ΕΙΝΑΙ Η ΕΠΙΒΙΩΣΗ ΤΗΣ ΚΟΙΝΩΝΙΑΣ
. Ο ΣΤΟΧΟΣ ΘΑ ΕΙΝΑΙ Η
ΕΞΥΠΗΡΕΤΗΣΗ ΤΟΥ ΑΝΩΤΕΡΟΥ
ΣΥΝΟΛΟΥ .
Παράδειγμα : Το
κιβώτιο ταχυτήτων είναι μια
κοινωνία μικρών εξαρτημάτων .
Ο στόχος του κιβωτίου
ταχυτήτων δεν είναι
η δική του επιβίωση . Αν
αυτός ήταν ο στόχος , θα
έπρεπε το κιβώτιο ταχυτήτων
να είναι τεράστιο και
ανθεκτικότατο ( εις βάρος των
κυλίνδρων , του ψυγείου , του
injection κλπ ) . Ο
στόχος του κιβωτίου
είναι η εξυπηρέτηση του ανώτερου
συνόλου που λέγεται "αυτοκίνητο" .
Έτσι και η ανθρώπινη
κοινωνία στόχο θα πρέπει
να έχει την εξυπηρέτηση
του αμέσως ανώτερου συνόλου
που λέγεται "γήϊνη βιόσφαιρα" .
Καταθέτω τους 4 κανόνες
που πρέπει να διέπουν
την συμπεριφορά του ανθρώπου :
α) Ο άνθρωπος
φροντίζει για την μείωση
της εντροπίας στο Σύμπαν ,όπου
αυτό είναι εφικτό .
β) Ο άνθρωπος
φροντίζει για την μείωση
της εντροπίας στην γήϊνη
βιόσφαιρα , εκτός εάν αυτό
έρχεται σε σύγκρουση με
τον πρώτο στόχο .
γ) Ο άνθρωπος φροντίζει
για την μείωση της
εντροπίας στην κοινωνία του
εκτός και εάν αυτό
έρχεται σε σύγκρουση με
τους προηγούμενους στόχους .
δ) Ο άνθρωπος φροντίζει
για την μείωση της εντροπίας
του εαυτού του ( προσωπική
ευδαιμονία ) εκτός και εάν
αυτό έρχεται σε σύγκρουση
με τους προηγούμενους στόχους .
(βλέπε http://lofos.info/pythas/tie-filosof.html
)
Για να είμαστε
δίκαιοι , ο Πλάτων ( με το
εδάφιο "ώ σχέτλιε..." )
θίγει απαλά αυτό το θέμα
χωρίς να το αναλύει λεπτομερώς .
5) Ο Πλάτων πρότεινε
να απέχουν όλοι απο την
πολιτική και να αφήνουν την
διακυβέρνηση στους Ειδήμονες (
αυτούς που ξέρουν ) .
Εδώ είναι το μεγάλο πρόβλημα
. Εμπιστευόμαστε την υγεία μας
στους Ειδήμονες επειδή
ΑΙΣΘΑΝΟΜΑΣΤΕ ΟΤΙ ΔΕΝ ΓΝΩΡΙΖΟΥΜΕ .
Επιπλέον , οι Ειδήμονες ( γιατροί
) μπορούν ΣΕ ΣΥΝΤΟΜΟ ΧΡΟΝΙΚΟ
ΔΙΑΣΤΗΜΑ να μας αποδείξουν
οτι οι συμβουλές τους
αποδίδουν θετικά αποτελέσματα .
Στην πολιτική όμως
ΟΛΟΙ ΑΙΣΘΑΝΟΝΤΑΙ ΟΤΙ ΤΑ
ΞΕΡΟΥΝ ΟΛΑ .
Επιπλέον , οι
πολιτικές πράξεις αποδίδουν ορατά
αποτελέσματα ΕΠΕΙΤΑ ΑΠΟ ΠΟΛΥ
ΧΡΟΝΟ .
Γι΄ αυτούς τους δύο λόγους
δεν μπορούμε να πείσουμε
τον ηλίθιο να απέχει
απο τις πολιτικές αποφάσεις .
Καλό θα ήταν να υπάρχει ένα
σύστημα όπου ο ίδιος ο
λαός θα αποκλείει απο τα
ανώτατα αξιώματα τους ηλιθίους
( που είναι πάντα η πλειοψηφία
!) . Έτσι οι ηλίθιοι
δεν θα έχουν την δυνατότητα να
στραφούν εναντίον ΕΝΟΣ προσώπου που
τους απέκλεισε . Θα έχουν απέναντί
τους την ΠΛΕΙΟΨΗΦΙΑ ( τους
σοφούς και ΤΟΥΣ ΑΛΛΟΥΣ
ΗΛΙΘΙΟΥΣ ) και με την
πλειοψηφία δεν μπορούν να τα βάλουν
.
Ποιό είναι αυτό το
σύστημα που δεν το σκέφθηκε ο
Πλάτων ;
Είναι η Αρισταρχία ( βλέπε http://lofos.info/pythas/tie-amesi.html
)
Για να είμαστε
πάλι δίκαιοι , ο Πλάτων
ΕΘΙΞΕ και αυτό το θέμα :
ΠΟΛΙΤΕΙΑ 558 c Αυτά έχει και άλλα όμοια πολλά πλεονεκτήματα η δημοκρατία και είναι ,
καθώς βλέπεις , πολίτευμα ευχάριστο , με
μεγάλη ποικιλία και με τέλειαν αναρχία
, αφού μοιράζει
κάποιαν ισότητα ομοίως σε ίσους και ανίσους .
Αλλά
δεν το ανέλυσε σε βάθος .
Εάν ο
Πλάτων είχε συντάξει
μια λίστα ( σε έναν μικρό πάπυρο
) και έλεγε "ΙΔΟΥ ΤΑ
7 ΦΑΡΜΑΚΑ ΓΙΑ ΝΑ ΜΗΝ
ΠΑΡΑΚΜΑΖΕΙ ΠΟΤΕ ΜΙΑ ΚΟΙΝΩΝΙΑ"
θα ήταν ανυπέρβλητος
. Τα επτά φάρμακα
όμως είναι διασκορπισμένα
μέσα σε όλο το έργο
του . Έτσι άφησε
και σε εμάς ένα έργο
να κάνουμε για να
πάρουμε κάποια ψιχία της
δόξας του !
---------------------------------------------------
Μπορούμε να
προσθέσουμε κάτι στις ιδέες
του Αριστοτέλη ;
Ο σπουδαίος αυτός φιλόσοφος
μίλησε για "μέση οδό" .
Δηλαδή είναι ακραίο να
μην προσέχω την υγεία μου
όπως ακραίο είναι να
προσέχω ΜΟΝΟ την υγεία μου
χωρίς να μου μένει
χρόνος για κάτι άλλο . Εάν
δεν προσέχω την υγεία μου
, πεθαίνω νωρίς και δεν
προλαβαίνω να προσφέρω τίποτα
ωφέλιμο στον έξω κόσμο . Εάν
προσέχω υπερβολικά την υγεία μου
, δεν μου μένει χρόνος για
να προσφέρω !
Πώς βρίσκω την μέση οδό
;
Και σε ποιούς και τί
οφείλω να προσφέρω ;
Αυτά τα ακανθώδη ερωτήματα
ΔΕΝ τα απάντησε ο Αριστοτέλης .
Καταθέτω μια απάντηση στα δύο
ερωτήματα :
Οι τέσσερις κανόνες που
προανέφερα μας δείχνουν σε
ποιούς οφείλουμε να προσφέρουμε .
Επίσης μας λένε οτι
εάν οι ενέργειές μας
υπακούουν στους 4 κανόνες , τότε
βρισκόμαστε στην μέση οδό !
---------------------------------------------------
Επικοινωνία
: pitago99@gmail.com
Αρχική σελίδα
: http://lofos.info/pythas/index.html
-------------------------------------------------------------------------
Προς τον υπάλληλο
που ελέγχει τις ιστοσελίδες
και τις "καρφώνει" στα
αφεντικά :
ΝΟΜΙΖΕΙΣ
ΟΤΙ Η ν e
Α e . Π Ο Χ
.Η ΕΣΕΝΑ ( που
γνωρίζεις ΠΟΛΛΑ ) ΘΑ ΣΕ
ΑΦΗΣΕΙ ΝΑ ΖΗΣΕΙΣ ;